Themabrief IPC project “Brrr wat is het koud!”

IPC project: Brrr wat is het koud!

Het thema maakt onderdeel uit van IPC Early Years. De thema’s zijn speciaal geschreven voor jonge kinderen en sluiten aan bij de belangrijke ontwikkelingsgebieden van kleuters.In een rijke leeromgeving gaat uw kind zoveel mogelijk ontdekken en leren over de winter. Er is aandacht voor het weer, winterkleding, sneeuw en ijs, de ijsbaan en dieren in de winter. Ook kijken we hoe de winter er in andere landen uitziet.

In de klas zullen verschillende leerplaatsen worden ingericht:

  • De huishoek wordt een knus huis waar de kachel brandt. Hoe hou je kou buiten? En kleed je je warm genoeg aan?
  • De bouwhoek wordt een ijsbaan. Wellicht wel met een Koek en Zopie tentje.
  • In de informatieplaats liggen boeken, praatplaten en de Ipads om filmpjes op te kijken.
  • In het atelier werken we aan motorische ontwikkeling door verschillende technieken aan te bieden, maar wordt de creativiteit ook gestimuleerd door winterwerkjes. We ontdekken alles over ijs, smelten en vriezen en glijden.

Leerwand

In de klas zult u een leerwand zien ontstaan. Elk thema heeft een vaste opbouw, die u op de leerwand gevisualiseerd zult zien:

  • Het startpunt: waarbij we een thema bij de kinderen introduceren.
  •  Kennisoogst: waarbij we samen met de kinderen kijken wat we allemaal al weten over een onderwerp.
  • Daarna de uitleg van het thema: daar vindt u onze plannen voor het thema: wat we gaan onderzoeken en leren. Als we dat hebben besproken met de kinderen, gaan we aan de slag in de leerplaatsen.
  • Onder het kopje de leerplaatsen vindt u verschillende foto’s, werkjes en uitspraken van alles wat er in de leerplaatsen gebeurt: wat en hoe kinderen daar leren.
  • Tenslotte de afsluiting, waar we evalueren wat we allemaal hebben geleerd en hebben ontdekt.

Het thema “Brrr wat is het koud” sluiten we af op vrijdag 23 februari.  We willen u daar van harte bij uitnodigen. U ontvangt later nog meer over informatie over het tijdstip.

Gezocht

Om het leren optimaal te stimuleren en de kinderen betrokken te maken bij het thema, zijn we op zoek naar de volgende materialen:

  • Winterkleding
  • Skibroeken
  • Sjaals
  • Wanten
  • Mutsen
  • Schaatsen (verschillende soorten)
  • Witte lakens of lappen, nepsneeuw, sneeuwkleden
  • Thermometers
  • Piepschuim verpakkingsmateriaal

We zijn blij als we de spullen mogen lenen: zet u dan de naam van uw kind er duidelijk op? Als we de spullen mogen houden hoeven ze niet voorzien te worden van een naam. Tot slot: heeft u thuis winterse foto’s van uw kind? In de sneeuw? Op skivakantie? Besneeuwde bergtoppen? Wij zouden ze graag in de klas ophangen!

Doet u mee?

De kracht van het stellen van vragen staat tijdens het werken steeds centraal. De rol van de leerkracht is steeds ondersteunend en coachend: we zijn steeds met de kinderen in gesprek: we spelen mee en stellen vragen, waardoor kinderen de volgende stap gaan uitproberen. De leerkracht krijgt zo zicht op de ontwikkeling en kan feedback geven en stimuleren. Thuis kunt u dat natuurlijk ook!Stel uw kind zoveel mogelijk open vragen die uw kind uitdagen om te vertellen wat we op school hebben gedaan of wat hij/zij heeft geleerd of ontdekt. We hopen dat u met ons en de kinderen meegeniet van alles wat we gaan beleven in de klas. En schroom niet om uw ervaringen met ons te delen!

Reiziger Tanja

Tijdens dit thema krijgen we weer een reiziger van Op Stoom op bezoek. Dit keer is dat Tanja. Zij is gespecialiseerd in textiele werkvormen en gaat ons helpen om met wol en stof creatief bezig te zijn tijdens dit thema. Beide groepen krijgen drie keer een uur les.

English Corner:

 Vanaf dit thema gaan we werken met een English Corner. Daar kunnen de kinderen op de Ipad met een Engelse App werken, Engelse liedjes oefenen en geven we opdrachten in het Engels. Heeft u thuis nog boekjes, platen of ander Engels materiaal thuis? Wij gebruiken het graag in onze hoek!

Studiedagen

Op maandag 5 en dinsdag 6 februari hebben wij een studie twee daagse. Op maandag hebben we het tweede deel van onze IPC training: samen met onze trainster Christy gaan we dieper in op IPC, de werkwijze en hoe we in de klas uitdagende hoeken kunnen creëren voor onze kinderen. Op dinsdag starten we met de training van Early bird en gaan we ons verdiepen in het Engels op de Cruquiusschool.

Belangrijke data:

  • 15 januari: start thema
  • 29 januari, 12 en 19 februari: Reizigster Tanja in de klassen
  • 5 en 6 februari: Studie twee daagse. De kinderen zijn dan vrij.
  • Vrijdag 23 februari: Afsluiting thema
  • 26 februari t/m 2 maart: Voorjaarsvakantie. De kinderen zijn dan vrij.

Team Cruquiusschool