Themabrief: IPC-Project ‘Bloemen & Planten’

IPC project: Bloemen en planten.
Vanaf volgende week gaan we starten met ons derde IPC thema. Dit thema maakt onderdeel uit van IPC Early Years. De thema’s zijn speciaal geschreven voor jonge kinderen en sluiten aan bij de belangrijke ontwikkelingsgebieden van kleuters.
In een rijke leeromgeving gaat uw kind zoveel mogelijk ontdekken en leren over bloemen en planten. Daarbij staat het tuincentrum centraal. Er is aandacht voor bloemen, planten, het tuincentrum, de tuin, tuingereedschap, de veranderende omgeving door de Lente. Wat groeit er in Nederland? En wat groeit er in andere landen?
In de klas zullen verschillende leerplaatsen worden ingericht:
De huishoek wordt een tuincentrum…vol met bloemen en planten
De bouwhoek wordt een tuin. Wellicht wel met een tuinhuisje en mooie tuinontwerpen.
In de informatieplaats liggen boeken, praatplaten en de Ipads om filmpjes op te kijken.
In het atelier werken we aan motorische ontwikkeling door verschillende technieken aan te bieden, maar wordt de creativiteit ook gestimuleerd door “groene” werkjes. We ontdekken alles over zaaien, planten en oogsten.

Leerwand
In de klas zult u een leerwand zien ontstaan. Elk thema heeft een vaste opbouw, die u op de leerwand gevisualiseerd zult zien:
Het startpunt: waarbij we een thema bij de kinderen introduceren.
Kennisoogst: waarbij we samen met de kinderen kijken wat we allemaal al weten over een onderwerp.
Daarna de uitleg van het thema: daar vindt u onze plannen voor het thema: wat we gaan onderzoeken en leren. Als we dat hebben besproken met de kinderen, gaan we aan de slag in de leerplaatsen. Onder het kopje de leerplaatsen vindt u verschillende foto’s, werkjes en uitspraken van alles wat er in de leerplaatsen gebeurt: wat en hoe kinderen daar leren. Tenslotte de afsluiting, waar we evalueren wat we allemaal hebben geleerd en hebben ontdekt.
Het thema “Bloemen en planten” sluiten we af in de week van 16 april. We willen u daar van harte bij uitnodigen. U ontvangt later nog meer over informatie over de dag en het tijdstip.

Gezocht
Om het leren optimaal te stimuleren en de kinderen betrokken te maken bij het thema, zijn we op zoek naar de volgende materialen: Allerlei kunst bloemen en planten – Tuingereedschap – Steentje en tegels – De tuinpotjes /zaadjes van AH. We zijn blij als we de spullen mogen lenen: zet u dan de naam van uw kind er duidelijk op? Als we de spullen mogen houden hoeven ze niet voorzien te worden van een naam.

Doet u mee?
De kracht van het stellen van vragen staat tijdens het werken steeds centraal. De rol van de leerkracht is steeds ondersteunend en coachend: we zijn steeds met de kinderen in gesprek: we spelen mee en stellen vragen, waardoor kinderen de volgende stap gaan uitproberen. De leerkracht krijgt zo zicht op de ontwikkeling en kan feedback geven en stimuleren.
Thuis kunt u dat natuurlijk ook!
Stel uw kind zoveel mogelijk open vragen die uw kind uitdagen om te vertellen wat we op school hebben gedaan of wat hij/zij heeft geleerd of ontdekt.
We hopen dat u met ons en de kinderen meegeniet van alles wat we gaan beleven in de klas. En schroom niet om uw ervaringen met ons te delen!

Reiziger Brigitta
Tijdens dit thema krijgen we weer een reiziger van Op Stoom op bezoek. Dit keer is dat Brigitta . Zij is gespecialiseerd in natuur en gaat met een deel van de kinderen de wijk in om de natuur te bekijken. Dit uitstapje heeft een deel van de kinderen vorig jaar ook gedaan. Zij gaan bij ons volgende thema met een andere reiziger aan de slag. De groepjes die op stap gaan zijn drie keer 45 minuten op pas in de buurt.

Staking en Studiedag
Tijdens deze projectperiode vallen er een paar dagen uit.
Op woensdag 14 maart is de school dicht vanwege de staking in Noord Holland.
Op vrijdag 30 maart hebben wij een studiedag. We hebben dan weer een training van Early bird en gaan we ons verdiepen in het Engels op de Cruquiusschool.

Belangrijke data:
Vrijdag 9 maart: De start van ons nieuwe thema. We gaan op fotospeurtocht in het tuincentrum!
Woensdag 14 maart: Stakingsdag, de school is dicht.
Vrijdag 30 maart: Studiedag, de kinderen zijn vrij.
Maandag 9, 16 en 23 april: Op stap met natuurreiziger Brigitta
De week van 16 april: De afsluiting van het project.
Vrijdag 27 april t/m zondag 13 mei: Meivakantie

Team Cruquiusschool